Endonezya’nın Prabowo ekibi borç zammı raporunu yalanladı
Endonezya’nın seçilmiş Devlet Başkanı Prabowo Subianto’nun üst düzey bir danışmanı Cumartesi günü Cakarta’da yaptığı açıklamada, ülkenin kamu borcunu gayrisafi yurtiçi hasılanın (GSYH) %50’sine çıkarma gibi bir niyetlerinin olmadığını açıkladı. Bu açıklama, Endonezya para birimi ve tahvil piyasalarını olumsuz etkileyen bir rapora yanıt olarak geldi.
Prabowo’nun ekonomi ekibi için mali tartışmalara öncülük eden Thomas Djiwandono, seçilmiş başkanın borç seviyeleri için herhangi bir özel hedef önermediğini ve mali ölçütler üzerindeki mevcut yasal kısıtlamalara uymayı amaçladığını vurguladı.
Bu açıklama, Bloomberg News’in bir haberinin yol açtığı mali endişeler nedeniyle rupiah para biriminin %0,9’a varan oranda zayıfladığı ve tahvil getirilerinin yükseldiği Cuma günü piyasalarda yaşanan huzursuzluğun ardından geldi. Haberde Prabowo’nun beş yıllık görev süresi boyunca Endonezya’nın borç/GSYİH oranını şu anki %40’ın altındaki seviyesinden kademeli olarak %50’ye çıkarmayı hedeflediği öne sürülüyordu.
“Borç/GSYİH hedefinden hiç bahsetmiyoruz. Bu resmi bir politika planı değil” diyen ve aynı zamanda Prabowo’nun yeğeni olan Thomas, raporda dile getirilen endişelere de yanıt verdi.
Ekim ayında görevi devralacak olan Prabowo daha önce Endonezya’nın %8’lik ekonomik büyüme hedefine ulaşmak için kalkınma girişimlerini finanse etmek üzere borç alma konusunda daha proaktif olması gerektiğini ifade etmişti. Bununla birlikte, bütçe açığı sınırlarına bağlı kalmayı da taahhüt etmişti.
Seçilmiş başkanın mali yaklaşımı, seçim kampanyası sırasında vaat ettiği iddialı programlar göz önüne alındığında, derecelendirme kuruluşları ve yatırımcılar tarafından mercek altına alındı. Bu programlar, mali ihtiyatlılık sınırları içinde yönetilmediği takdirde, Endonezya’nın uzun süredir devam eden sorumlu mali yönetim sicilini bozabilir.
Thomas, Maliye Bakanı Sri Mulyani Indrawati ile devam eden görüşmelerin gelirlerin arttırılması, harcamaların gözden geçirilmesi ve kamu maliyesinin yasal sınırları içinde kalarak çocuklara ücretsiz yemek sağlanması gibi girişimler için bütçede yer açılması konularına odaklandığını belirtti. Ayrıca 2025 bütçe açığının GSYH’nin %3’ü eşiğinin altında kalacağı konusunda güvence verdi.
Endonezya’nın mali disiplini, yıllık bütçe açığının GSYH’nin %3’ünü geçmemesini ve kamu borcunun %60 ile sınırlandırılmasını öngören 1990’lardaki Asya mali krizinden sonra uygulanan politikalara dayanmaktadır. Bu önlemler Endonezya’nın sağlam bir mali yapıya sahip olmasında ve birçok kuruluştan yatırım yapılabilir kredi notu almasında önemli rol oynamıştır.
Mevcut Başkan Joko Widodo’nun yönetimi altında, özellikle COVID-19 salgını sırasında yapılan önemli harcamalar nedeniyle borç oranında bir artış olmasına rağmen, yıllık açıkların azaltılması için çaba sarf edilmiştir. Özellikle geçen yılki bütçe açığı GSYH’nin %1,65’i oranında gerçekleşerek son on iki yılın en düşük seviyesine işaret etti.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.
KURŞUNLU ESCORT
KURTALAN ESCORT
KÜRTÜN ESCORT
KURUCAŞİLE ESCORT
KUŞADASI ESCORT
KÜTAHYA ESCORT
KUYUCAK ESCORT
LAÇİN ESCORT
LADİK ESCORT
LALAPAŞA ESCORT
LAPSEKİ ESCORT
LİCE ESCORT
LÜLEBURGAZ ESCORT
MAÇKA ESCORT
MADEN ESCORT
MAHMUDİYE ESCORT
MALATYA ESCORT
MALAZGİRT ESCORT
MALKARA ESCORT
MALTEPE ESCORT
MAMAK ESCORT
MANAVGAT ESCORT
MANİSA ESCORT
MANYAS ESCORT
MARDİN ESCORT
MARMARA ESCORT
MARMARAEREĞLİSİ ESCORT
MARMARİS ESCORT
MAZGİRT ESCORT
MAZIDAĞI ESCORT
MECİTÖZÜ ESCORT
MELİKGAZİ ESCORT
MENDERES ESCORT
MENEMEN ESCORT
MENGEN ESCORT
MERAM ESCORT
MERİÇ ESCORT
MERSİN ESCORT
MERZİFON ESCORT
MESUDİYE ESCORT
MEZİTLİ ESCORT
MİDYAT ESCORT
MİHALGAZİ ESCORT
MİHALIÇÇIK ESCORT